Vakantievirus

Nee, ik heb geen virus opgelopen tijdens mijn vakantie op Bali. Gelukkig niet. De titel van deze column doelt op het hardnekkige virus dat mijn leven lang al door mijn lichaam giert. Naast mijn verslaving aan online shoppen, ben ik namelijk ook een vakantiejunkie. Zo vaak als werk, gezin en mijn bankrekening het toelaten boek ik een reis. Meestal komt dat neer op zo’n vijf keer per jaar. Lekker skiën in februari, een all inclusive (lees: verstand op nul) vakantie in mei, een verre reis in de zomer, een stedentrip met mams in het najaar en na Kerst vluchten we naar een tropisch oord om ons op te laden voor het nieuwe jaar. Ik zorg er altijd voor dat er een nieuwe vakantie in de pipeline zit, voordat ik huiswaarts keer. Je wilt tenslotte niet droog komen te staan.

Grasduinen

Dagen achtereen zit ik verwoed achter mijn laptop te grasduinen op sites als Booking, TUI, Airbnb, Prijsvrij en Djoser. Altijd maar weer op zoek naar een verborgen pareltje of die ene unieke plek waar je geweest moet zijn in je leven. Op zich herkenbaar voor de reislustigen onder ons. Tegenwoordig heb je geen reisbureau meer nodig, je kan alles prima zelf zoeken en boeken. En de kunst daarbij is natuurlijk om dat dan ook nog tegen de voordeligste prijs te doen. Inmiddels ben ik er heel handig in geworden en levert wat extra zoekwerk zomaar een besparing van tweehonderd euro per persoon op. En dat geld kan dan weer besteed worden aan een nieuwe trip, nietwaar?

Travel is the only thing you buy that makes you richer

Dopamine

Tot zover is mijn vakantievirus dus redelijk normaal te noemen, vergelijkbaar met een onschuldige verkoudheid die ons allemaal wel eens treft. Maar bij mij zijn de symptomen wel wat ernstiger. Zo is het eerste wat ik doe zodra ik wakker word, de reisaanbiedingen checken die elke dag in mijn mailbox staan. Dankzij mijn lidmaatschap bij Secret Escapes, Voyage Privé en Travelbird krijg ik al dat lekkers voorgeschoteld op mijn smartphone. Klinkende namen als Magisch Marrakesh, Zalig Zanzibar en Bruisend Berlijn (ja, die reisorganisaties zijn dol op alliteraties) schieten over mijn netvlies. Ik bekijk ze allemaal en dompel me onder in een wereld van sensationele panorama’s, hemelbedden op hagelwitte stranden, hippe cocktailbars en design villa’s met zwembad en Finse sauna. Of gedekte tafels onder pergola’s, infinity pools met uitzicht op zee en een Fiat 500 die door het Toscaanse landschap rijdt. Deze beelden werken op mij als dopamine: ik word er blij en gelukkig van. Meestal klik ik dan door naar de vertrekdata en prijzen, zelfs als mijn vakantiequotum van dat jaar allang is bereikt. Geloof het of niet, maar door dat te doen voelt het alsof ik er al geweest ben.

Vrouwenvakantie

Nu de reis naar Bali (wat overigens fantastisch was) alweer twee weken achter de rug is en onze skitrip naar Oostenrijk met rasse schreden dichterbij komt, wordt het tijd om de volgende vakantie te regelen. Het is traditie dat ik ieder jaar tijdens de meivakantie met mijn dochter en moeder een weekje naar een all inclusive resort ga. Een echte vrouwenvakantie zonder boodschappen doen, koken, autorijden en cultureel gedoe. Maar wel met veel zon, kletsen (mijn moeder en ik), shoppen (mijn dochter), lezen (ik voornamelijk) en lekker eten (wij alledrie). De afgelopen jaren zijn we naar Kreta, Kos, Rhodos en Ibiza geweest. In van die resorts die allemaal op elkaar lijken, maar dat maakt ons niet uit. Het gaat in deze vakanties om het samenzijn en niet zo zeer om de plek. Desalniettemin wil ik na drie keer Rhodos wel eens wat anders. Dus dit jaar is mijn oog gevallen op Zakynthos. Het schijnt een van de mooiste Griekse eilanden te zijn volgens reisbloggers. Het heeft prachtige, groene natuur, oude vissersdorpjes en de beroemde Carreta-carreta schildpadden. Na tientallen uren zoeken en vergelijken heb ik vandaag gelukkig iets geboekt. Ik heb nu twee vakanties in het vooruitzicht, dus voorlopig ben ik weer even voorzien. Alhoewel, ik kreeg vandaag een mooie aanbieding binnen naar Tanzania en Zanzibar.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)