Kortingsverslaafd

 

Heeft iedereen het afgelopen weekend overleefd? Of is de bankrekening geplunderd na Black Friday, Cyber Monday en de dagen er tussenin? Ik ben trots op mezelf dat ik deze keer niet gezwicht ben voor de verleidelijke kortingen op Zalando, Bol of Hunkemoller. Ik heb namelijk NIETS gekocht… voor mezelf. Voor mijn dochter heb ik een spijkerbroek en een bikini gescoord, maar dat telt niet. Het mag namelijk een wonder heten dat ik als kortingsverslaafde niet volledig ben los gegaan.

There is a sufficiency in the world for man’s need but not for man’s greed – Mahatma Gandhi

Doorslaand succes

Al dagen van te voren werd ik gek gespamd met aanbiedingen van alle webwinkels waar ik ooit iets besteld heb. Ook op Facebook was er geen ontkomen aan, advertenties in knallende kleuren met schreeuwerige kortingspercentages. En dan zo’n aftelklok: nog 25 uur, 10 minuten en 33 seconden te gaan voordat Black Friday zou beginnen. Sinds dit fenomeen in 2015 naar Nederland is overgewaaid, is het een doorslaand succes. Steeds meer winkels doen mee om een graantje mee te pikken van de giga-omzetten die worden gerealiseerd. Voor de shopanalfabeten onder ons, die zich afvragen waar dit in hemelsnaam over gaat, zal ik een beknopte uitleg geven.

Hysterie

Black Friday is de dag na Thanksgiving, waarop Amerikanen traditiegetrouw hun kerstinkopen doen. Nog volgevreten van de kalkoen, bestormen ze massaal de winkels om hun slag te slaan, want er worden die dag fikse kortingen weggegeven. Overnachten in een slaapzak voor de ingang van een warenhuis, scheld- en vechtpartijen bij de kassa, zijn slechts voorbeelden van de complete hysterie die heerst tijdens Black Friday. De naam verwijst net als onze welbekende ‘Zwarte Zaterdag’ naar de verkeersdrukte die op deze dag ontstaat. Met de sterke opkomst van webwinkels zo’n tien jaar geleden, kon een online variant niet uitblijven en werd ‘Cyber Monday’ in het leven geroepen.

Gelukzalige roes

Tijdens het Cyberweekend (ja, zo heet het echt) wordt er door webwinkels twee tot drie keer meer omzet gedraaid dan gemiddeld. Ik ben dus niet de enige kortingsverslaafde in Nederland. Het zit kennelijk in onze natuur om voordeel te willen behalen. Natuurlijk is de een er gevoeliger voor dan de ander, maar in iedereen schuilt wel een koopjesjager op z’n tijd. Korting is een legitiem excuus om die ene spijkerbroek te kopen, waarvan er al tien soortgelijke exemplaren in de kast hangen. Korting geeft je het gevoel dat je slim bezig bent, want je bespaart geld. Korting zorgt ervoor dat je veel blijer bent met je aankoop dan wanneer je de normale prijs had betaald, terwijl die jurk nog steeds dezelfde jurk is. Korting veroorzaakt een kortstondige, gelukzalige roes net als drugs. Maar zoals bij drugs of welke andere verslaving dan ook, krijg je achteraf spijt. Is die jurk wel zo leuk en wanneer ga je ‘m eigenlijk dragen? En die leren broek is zelfs met 50% korting een enorme aanslag op je kledingbudget. Of dat laatste paar Michael Kors schoenen dat je perse wilde hebben, blijkt toch een maat te klein (wat je eigenlijk van te voren al wist, maar je hoopte dat dit model ruim zou vallen). Herkenbaar?

Achilleshiel

Helaas is het voor mij niet één keer per jaar Black Friday, maar het hele jaar door. Iedere dag ontvang ik van Zalando, Zalando Lounge (want nog meer korting), Vente-Exclusive, Otrium, H&M en About You persoonlijke aanbiedingen met aantrekkelijke kortingscodes. Want inmiddels weten al die webwinkels precies waar ik naar op zoek ben en voor welke aanbieding ik het meest gevoelig ben. Ze kennen mijn Achilleshiel en maken er flink misbruik van. Aanvankelijk was ik nog voorzichtig met bestellen omdat een aankoop niet zonder financieel risico was. Als iets niet goed was, moest ik wel de verzendkosten betalen. Maar met de komst van Zalando was dat voorbij. Je kan bestellen en terugsturen wat je wilt zonder eigen risico. Kijk daar hou ik van. Inmiddels ben ik een graag geziene gast bij Primera waar ik wekelijks (en soms vaker) mijn Zalando-pakketjes kom afleveren. En als ik mijn hond uitlaat in de straat, zwaait de pakketbezorger van PostNL vanuit zijn bestelbus vriendelijk naar me. Ik zie hem vaker dan de overburen. Sinds een paar maanden hebben man- en dochterlief ook het online shoppen ontdekt en worden de ritjes naar Primera almaar frequenter. Ik ben nu voor drie mensen bezig om de miskopen keurig in de originele verpakking te stoppen en retour te zenden. De nadelen van mijn verslaving begin ik nu langzamerhand in te zien, dus misschien is er nog hoop voor mij.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error

Enjoy this blog? Please spread the word :)