Goddelijk Bali

Balinese tuin met rieten hutjes en witte lampionnen. Lees meer over Bali in mijn blogpost

Het was eigenlijk de bedoeling om onze kerstvakantie door te brengen in Tanzania. Ik heb maandenlang verschillende reizen bestudeerd en offertes opgevraagd maar alles was te duur. Zo duur, dat ik er een Fiat 500 van had kunnen kopen. Bij een laatste poging om toch iets betaalbaars te vinden, kwam er een mooie aanbieding voor een trip naar Bali voorbij. Manlief en ik hoefden niet lang na te denken, binnen een paar minuten hadden we geboekt. De beelden in mijn hoofd van safari’s en luxe canvas tenten maakten plaats voor rijstvelden en Balinese bedden.

Eiland der Goden

We hebben geen spijt gekregen van onze plotselinge koerswijziging. Bali, oftewel het Eiland der Goden, doet haar naam eer aan. Wat een goddelijke vakantiebestemming. Een weldadig oord waar je omringd wordt met lieve mensen, heerlijk eten en een relaxte sfeer. Vanaf het moment dat we ’s avonds laat aankwamen bij ons hotel in Ubud, wist ik dat ik me hier thuis zou voelen. Onze auto werd bij de toegangspoort ingezegend met bloemblaadjes, een ritueel om te voorkomen dat de gasten van het hotel iets overkomt tijdens hun verblijf. De oprijlaan van het Royal Tulip Visesa resort was verlicht door honderden lantaarns en eindigde bij een Balinees paleis. Bij de ingang stond een hele delegatie mannen en vrouwen in prachtige sarongs ons op te wachten. De droom kon beginnen.

Promise yourself that one day you will wake up in Bali

Paradijs

Maar de volgende ochtend, bij daglicht, werd pas echt duidelijk in wat voor paradijs Balinees hutje middenin de rijstvelden. Lees meer over Bali in mijn blogpost.we waren beland. Het resort ligt middenin de uitgestrekte rijstvelden en heeft een weelderige tuin met palmbomen, tropische bloemen, watervalletjes en vijvers met waterlelie’s. In de kleine rietgedekte paviljoens kan je mediteren of je laten masseren (of zoals mijn dochter, Youtube filmpjes bekijken want de wifi werkt uitstekend). Er is een outdoor gym met uitzicht op de rijstvelden en een Zen-zwembad met boeddhabeelden. Iedere dag worden er cursussen gegeven in yoga, traditioneel dansen, schilderen of over de permacultuur van het resort. Need I say more?

Cat-poo-chino

Na een halve dag voelde ik me al helemaal zen. Maar we waren niet naar Ubud gekomen om de hele dag op het resort te blijven. In drie dagen tijd (veel te weinig) zijn we naar de ‘must see’ plekken gegaan. Met taxichauffeur Ngurah, die zich ontpopte als een geweldige gids, zijn we wezen toeren langs de Teganungan waterval, de Gunung Kawi tempel en de Tegalalang rijstvelden. Onderweg bezochten we ook een van de vele houtsnijwerkplaatsen en als goede toeristen kochten we natuurlijk een kunstwerk voor thuis. In de stromende regen kregen we een rondleiding op de Satria koffie- en theeplantage, waar de beroemde Kopi Luwak geproduceerd wordt. Deze duurste koffie ter wereld wordt gemaakt van de koffiebessen die civetkatten uitpoepen! Voor slechts vijf euro proefden we een kopje ‘bali cat-poo-chino’ (ja, de Balinezen hebben ook humor). De andere 16 koffie- en theesoorten mochten we gratis proeven terwijl een heftige onweersbui boven ons losbarstte.

Culinair Ubud

Maar Ubud heeft nog veel meer leuks te bieden. Het is een hippie-achtig stadje met artistieke winkeltjes, kunstgalerijen, yogascholen en trendy sap- en koffiebars. Ook culinair is het er een walhalla, van omnivoor tot veganist. Wij hebben heerlijk gegeten in Fair Warung Bali, Watercress Café en Habitat. Maar het summum was een gastronomisch diner in het Kubu restaurant. Selfie van vrouw in een rijstveld. Lees meer over Bali in mijn blogpostHier kan je romantisch tafelen in een rieten cocon aan de oevers van de Ayung rivier. Voor Balinese begrippen is het loei duur, maar spotgoedkoop als je het vergelijkt met Europese restaurants. Voor zo’n 45 euro smul je van een 6-gangendiner plus drie amuses op sterrenniveau. Wij wilden onze laatste avond in Ubud bijzonder afsluiten en kozen daarom voor dit exclusieve restaurant in het Ritz Carlton hotel. Maar nog bijzonderder was de taxirit ernaar toe. Toen de auto opeens uitweek en over een enorme hobbel heen reed, dacht ik dat we een hond hadden doodgereden. Het bleek een enorme python te zijn!

De volgende dag zijn we doorgereisd naar Nusa Dua, een chique badplaats met een golfbaan en 5-sterren hotels. Ook hier hebben we weer genoten van de hartelijkheid van de Balinezen en hun heerlijke keuken, maar Ubud heeft mijn hart gestolen.